O nas

Poznajmy się!

Witamy w dabadum!

Jesteśmy rodzicami dwójki wspaniałych dzieci, które potrafią w piękny sposób czerpać radość z muzyki. To one nas inspirują i od nich uczymy się najwięcej! Muzyka stanowi bardzo ważną część naszego życia – rodzinnego i zawodowego. Praca z dziećmi daje nam olbrzymią radość i satysfakcję. Wkładamy w to całe serce – zawsze. 🙂

Magda

Magister sztuki. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, Państwowej Szkoły Muzycznej 1 i 2 st. w Warszawie, certyfikowana instruktorka zajęć gordonowskich 1 st. (audiacja wstępna) i 2 st. (audiacja właściwa). Certyfikowana nauczycielka gry na fortepianie zgodnie z MLT (Gordon’s Music Learning Theory) i Music Moves for Piano, flecistka, organizatorka zajęć muzycznych w przedszkolach i żłobkach. Pracę w dziećmi rozpoczęła 10 lat temu w Sydney w Inner West Music College, Dural Music Centre i Rachel Hocking Music.

Krzysiek

Tworzy bezcenny drugi głos w naszych śpiewankach i rytmiczankach. Obecność męskiego głosu ułatwia dzieciom rozumienie harmonii i rytmów.  Głos kobiety i mężczyzny jest rekomendowany przez E.E.Gordona jako „zestaw idealny”. Oprócz muzyki pasją Krzyśka jest fotografia. Właściciel Kedracki Fotografia. Fotograf ślubny, modowy, eventowy, freelancer. Założyciel projektu Mothers&Daughters – cyklu zdjęć i tekstów poświęconych matkom i córkom. Odpowiada za techniczną oprawę zajęć online. Pod koniec zajęć stacjonarnych pstryka dzieciom piękne, profesjonalne zdjęcia.

Muzyka towarzyszy nam od zawsze. Pierwszym miarowym dźwiękiem, który wychwytuje nasz mózg jeszcze w okresie płodowym, jest rytmiczne staccato wybijane przez serce naszej matki. Pulsujący szum krążącej w żyłach krwi, dudnienie łożyska i wód płodowych stopniowo wprowadzają nas w magiczny świat brzmień i dźwięków. Już między 20. a 40. tygodniem ciąży rejestrujemy i słyszymy pierwsze odgłosy dochodzące z zewnątrz. Rozpoznajemy kobiecy głos matki odróżniając go od głębokich męskich basów i dziecięcych sopranów. Pobudzają nas rytmiczne uderzenia popowych hitów, a uspokajają leniwe, melodyjne brzmienia.

Muzyka wnosi do naszego życia wiele światła, ma właściwości terapeutyczne. Uwalnia emocje, uspokaja myśli, relaksuje ciało. Redukuje napięcie mięśniowe, poprawia przepływ krwi w mózgu, polepsza jakość snu. Zmniejsza lęk, poprawia nastrój i aktywuje hormony odpowiedzialne za dobre samopoczucie. Jest źródłem przyjemności i relaksu. Co więcej, dodaje energii i inspiruje do działania. Oddziałuje więc nie tylko na naszą psychikę, ale ciało i duszę.

Powszechnie uważa się, że talent muzyczny trzeba odziedziczyć. Jeśli całej rodzinie przysłowiowy słoń nadepnął na ucho, to nie ma co dopatrywać się w dziecku zdolności muzycznych. Nic bardziej mylnego! Badania dowodzą, że każde dziecko może urodzić się z wysokimi uzdolnieniami muzycznymi. Zapewniając dziecku właściwe bodźce i odpowiednie środowisko, jesteśmy w stanie intensywnie rozwijać jego zdolności aż do 9 roku życia. Okres, w którym mamy największy wpływ na rozwój uzdolnień naszych dzieci to 0-3 lat. Ze zbudowanych w tym czasie zasobów, dziecko będzie czerpać przez całe życie.

Twórczym sposobem na wprowadzenie naszych dzieci w magiczny świat muzyki są zajęcia według teorii Gordona, powszechnie zwane „gordonkami”. Dedykowane są w szczególności dzieciom od 0 do 4. roku życia oraz kobietom w ciąży. Autor metody, E. E. Gordon, był nie tylko muzykiem, ale też pedagogiem i psychologiem. Na podstawie wieloletnich obserwacji, doszedł do wniosku, że dzieci przyswajają muzykę dokładnie w ten sam sposób, jak język ojczysty. Bezwiednie, samoczynnie, poprzez stałą ekspozycję na bodźce i bezpośrednie doświadczanie. Kluczem do efektywnej nauki nie jest więc narzucanie gotowych, sztywnych rozwiązań, lecz stworzenie odpowiednich warunków i podążanie za naturalną, wrodzoną inteligencją dziecka. Im bogatszy świat słów, tym szybciej i sprawniej dziecko zaczyna się komunikować. Im bogatszy świat dźwięków i melodii, tym swobodniejsza i bardziej twórcza ekspresja.

Podczas zajęć gordonowskich dzieci czerpią z szerokiego wachlarza profesjonalnych narzędzi muzycznych. Słysząc zróżnicowane brzmienia, nietypowe harmonie, dźwięki i rytmy dzieci spontanicznie zaczynają je powtarzać, rozróżniać, przyswajać i rozumieć. Stopniowo zaczynają uczyć się języka muzyki, samodzielnie improwizować i tworzyć. Jest to dla nich całkowicie naturalne, tak jak język, w którym komunikują się na co dzień.

Podczas słuchania i przetwarzania różnorodnych rytmów i melodii, aktywizuje się cały układ nerwowy, a co za tym idzie, ciało. Podczas zajęć gordonowskich dziecko spontanicznie zaczyna się poruszać i tańczyć, trenując przy tym koordynację ruchową, zmysł równowagi i płynność ruchów. Dodatkowo, angażuje i rozwija uwagę, koncentrację i pamięć.

Dzięki umiejętnemu prowadzeniu dzieci przez kolejne stadia audiacji (audiacja = rozumienie muzyki), zajęcia nie wymagają od dzieci skupienia. Dzieci mogą się więc swobodnie przemieszczać, odwracać czy nawet odchodzić na bok, nadal aktywnie przyswajając wszystko co słyszą.

Gordonki budują ogromne zasoby, z których dzieci będą mogły czerpać przez całe życie. Pomyśl, o ile łatwiej im będzie funkcjonować w okresie dojrzewania, jeśli już teraz nauczą się rozładowywać emocjonalne napięcie w twórczy sposób.

Wszyscy wiemy, że dzieci mają nieskończone pokłady energii. Uwielbiają się śmiać, skakać, tańczyć i śpiewać. Kochają różnorodność i kolory. Wyrażają swoje emocje poprzez wydawanie dźwięków i ruch. Zajęcia z dabadum zapewnią im możliwość ekspresji we wszystkich tych obszarach.